Konferencia „Rychlost s tichostí“

2. apríla 2015 sa v Plzni uskutočnila medzinárodná konferencia o nových technických riešeniach a technológia z oblasti železničnej a električkovej dopravy – RÝCHLOSŤ S TICHOSTÍ. Zúčastnilo sa jej vyše 200 prihlásených účastníkov z krajín z Českej republiky, Slovenska, Rakúska, Nemecka, Bulharska a Ukrajiny.

Cieľom konferencie bolo zoznámiť sa s výsledkami významných projektov z oblasti znižovania emisií hluku a vibrácií realizovaných v Českej republike na tratiach Správy železničnej dopravnej cesty i na tratiach dopravných podnikov v Plzni, Ostrave a Bratislave.

Konferencia sa zaoberala uplatnením koľajových absorbérov hluku zo syntetických recyklátov v oblasti environmentálnej zodpovednosti za stavby koľajových dráh a ich priaznivý vplyv na riešenie životného prostredia v mestských a priemyselných aglomeráciách.

Úplne novým konštrukčným riešením dielcov v koľajniciach sú absorbéry znižujúce hluk a umožňujúce retenciu dažďových vôd s následným vplyvom na zlepšenie klímy v mestách, t.j. proti lokálnemu prehrievaniu a vysušovaniu ovzdušia. Ide o využitie odpadových syntetických materiálov vznikajúcich výrobou nových automobilov alebo ich ekologickou likvidáciou automobilových vrakov. Nový materiál STERED® je vyrábaný unikátnou slovenskou patentovo chránenou technológiou. Priemyselne spracovaný a pretvorený recyklát možno následne použiť ako pre útlm hluku a vibrácií, tak aj pre súčasné osadenie vegetačných plôch s prírodnými trávnikmi , rozchodníkmi , alebo pre vytvorenie retenčných plôch s umelým trávnikom.


3
Experimentálne prevedenie koľajového absorbéra hluku zo syntetického recyklátu STERED® s rôznymi typmi povrchu : prírodný alebo syntetický trávnika, rozchodníky pre električkové trate.



Ďalšou prerokovávanou oblasťou bolo široké uplatnenie nízkych protihlukových clôn pozdĺž železničných koridorov v zastavaných častiach obcí a miest ako náhrady za klasické vysoké protihlukové steny, ktoré sú vnímané verejnosťou rozporuplne a rad projektov modernizácie alebo výstavieb železničných a električkových tratí sú predmetom zdĺhavých procesov prerokovávania alebo sú z týchto dôvodov aj zastavené.



4
Nízka protihluková clona BRENS® so zvukovopohltivou vložkou Stered® – recyklovaná pryž realizovaná v obci Tetčice.



Vhodnou konfiguráciou je jednokoľajová trať, nedostatok priestoru v okolí trate (nie je možné navrhnúť klasickú protihlukovú stenu), trať v násype, chránená nízka zástavba je situovaná pod úrovňou alebo v úrovni dráhového telesa. Z akustického hľadiska sú NPC útlmom podobné klasickým protihlukovým stenám, ich nespornou výhodou je estetické hľadisko a finančná výhodnosť.

Konferencia sa tiež zaoberala problematikou vplyvu vysokorýchlostnej železnice na životné prostredie z pohľadu realizovaných európskych a zámorských stavieb, ich začlenením do spoločnosti a ekonomík krajín. Vykonané merania koľajových absorbérov hluku Brens z medzerovitého betónu a sendviču so syntetickým materiálom STERED® preukázali rovnocennosť dosiahnutej efektivity útlmu hlukovej emisie pri oboch typoch vyhotovenia koľajových absorbérov. To umožňuje nielen vyššiu variabilitu budúcich aplikácií systému, ale umožní aj riešiť architektonické a environmentálne požiadavky na stavbu dráhy v zastavaných oblastiach sídelných a priemyselných celkov. Skúšobná inštalácia preukázala možnosť vykonávania údržby tvaru a povrchu koľajníc jej reprofiláciou a brúsením bez zásahu do sústav dielcov absorbérov.




5
Pohľad na koľajový absorbér BRENS® so syntetickým recyklátom STERED® a umelým trávnikom na povrchu pri vykonávaní merania efektivity útlmu