Modernizácia električkových tratí

V novom plánovacom období 2014 – 2020 je zaradený rozsiahly modernizačný program električkových tratí v Bratislave a Košiciach.

Jednou z požiadaviek modernizácie električkových tratí, v súlade s európskymi normami, je znižovanie hlukového zaťaženia z prevádzky modernizovaných tratí.

ŽPSV a.s. Uherský Ostroh, predstavila na 15. ročníku medzinárodného veľtrhu dráhovej a manipulačnej techniky, výrobkov a služieb pre potreby železničnej a mestskej koľajovej dopravy CZECH RAILDAYS 2014, ktorý sa konal 17. – 19. júna 2014, novinky pre stavby železníc a električiek pod názvom „RYCHLOST S TICHOSTÍ“

ŽPSV a.s. Uherský Ostroh je partner Stered PR Krajné pre využitie akustických vlastností Steredu v železničnej a električkovej infraštruktúre. A práve akustické dosky sa stali základom pre inováciu koľajových absorbérov BRENS o nový prvok pre električkové trate – Medzikoľajový absorbér (MKA), ktorý v sebe spája požadované modernizačné a praktické prvky :

  • výrazné zníženie šírenia hluku z priestoru trate akustickou zložkou STERED
  • efekt urbanizácie trate formou zatrávnenia syntetickou alebo prírodnou trávou
  • zabezpečuje zároveň možnosť pojazdu ľahkých záchranných vozidiel v prípade kritických situácií v telese trati
  • je tvorený z rozoberateľných dielov, umožňujúcich jednoduchý prístup ku koľajovému zvršku pre zabezpečenie údržby – koľaj zostáva prístupná pre podbíjanie a opravy
  • nízke náklady na montáž do koľajiska ako aj údržbu povrchu MKA, cenová úroveň nákladov pre MKA je 70% z nákladov klasického zatrávnenia zeminou, vrátane nákladov na údržbu po dobu 10 rokov
  • zvukovo pohltivá zložka MKA vykazuje hodnoty činiteľa zvukovej pohltivosti αw= 1,00; zvuková pohltivosť DLα = 20 dB ( s povrchom syntetického trávnika)
  • MKA mrazu a vode odolný, po skončení životnosti je recyklovateľný s minimálne 80% podielom opätovného využitia recyklátu
  • jednotlivé časti MKA obsahujú recyklované materiály v podiele min. 50% (GPP II)

Celkové cenové náklady na zaradenie MKA sa posudzujú na základe cenovej efektívnosti.

Prvé využitie vlastností MKA je ponúknuté v súčasnosti pre dve rozpracované stavby modernizácie električkových tratí, a to “Hanulova – Pri kríži” Bratislave – Dúbravke a v Košiciach “Námestie maratónu mieru – Staničné námestie”.


Príklady z modernizovaných tratí v EU.