Modernizácia električkových tratí
V novom plánovacom období 2014 – 2020 je zaradený rozsiahly modernizačný program električkových tratí v Bratislave a Košiciach.
Jednou z požiadaviek modernizácie električkových tratí, v súlade s európskymi normami, je znižovanie hlukového zaťaženia z prevádzky modernizovaných tratí.
ŽPSV a.s. Uherský Ostroh, predstavila na 15. ročníku medzinárodného veľtrhu dráhovej a manipulačnej techniky, výrobkov a služieb pre potreby železničnej a mestskej koľajovej dopravy CZECH RAILDAYS 2014, ktorý sa konal 17. – 19. júna 2014, novinky pre stavby železníc a električiek pod názvom „RYCHLOST S TICHOSTÍ“
ŽPSV a.s. Uherský Ostroh je partner Stered PR Krajné pre využitie akustických vlastností Steredu v železničnej a električkovej infraštruktúre. A práve akustické dosky sa stali základom pre inováciu koľajových absorbérov BRENS o nový prvok pre električkové trate – Medzikoľajový absorbér (MKA), ktorý v sebe spája požadované modernizačné a praktické prvky :
- výrazné zníženie šírenia hluku z priestoru trate akustickou zložkou STERED
- efekt urbanizácie trate formou zatrávnenia syntetickou alebo prírodnou trávou
- zabezpečuje zároveň možnosť pojazdu ľahkých záchranných vozidiel v prípade kritických situácií v telese trati
- je tvorený z rozoberateľných dielov, umožňujúcich jednoduchý prístup ku koľajovému zvršku pre zabezpečenie údržby – koľaj zostáva prístupná pre podbíjanie a opravy
- nízke náklady na montáž do koľajiska ako aj údržbu povrchu MKA, cenová úroveň nákladov pre MKA je 70% z nákladov klasického zatrávnenia zeminou, vrátane nákladov na údržbu po dobu 10 rokov
- zvukovo pohltivá zložka MKA vykazuje hodnoty činiteľa zvukovej pohltivosti αw= 1,00; zvuková pohltivosť DLα = 20 dB ( s povrchom syntetického trávnika)
- MKA mrazu a vode odolný, po skončení životnosti je recyklovateľný s minimálne 80% podielom opätovného využitia recyklátu
- jednotlivé časti MKA obsahujú recyklované materiály v podiele min. 50% (GPP II)
Celkové cenové náklady na zaradenie MKA sa posudzujú na základe cenovej efektívnosti.
Prvé využitie vlastností MKA je ponúknuté v súčasnosti pre dve rozpracované stavby modernizácie električkových tratí, a to “Hanulova – Pri kríži” Bratislave – Dúbravke a v Košiciach “Námestie maratónu mieru – Staničné námestie”.
Príklady z modernizovaných tratí v EU.